ارسال شده توسط:تحریریه Kgroup بخش: اطلاعات عمومی  گروه:گوناگون

14 نکته در طراحی لیبل و بسته بندی محصول

14 نکته در طراحی لیبل و بسته بندی محصول

زمانی بسته های محصولات فقط یک جعبه بودند و لیبل ها تنها برای مشخص کردن جزییات محصولات به کار می رفتند. درحال حاضر، بازار درحال تغییر، مسئولیت های اضافی زیادی را بردوش کسانی که مسئول طراحی بسته بندی محصول و لیبل یک شرکت هستند، وارد کرده است. امروزه بسته بندی محصولات به همراه لیبل آنها مسئولیت مهم جذب مشتری را برعهده دارند. انتظار می رود که آنها مفهوم خود را منتقل کنند و مشتریان را در فروشگاه ها به سمت خود جذب کنند.

مسئولیت زیاد بسته بندی محصولات و لیبل ها درنهایت بر روی شانه طراحان گرافیک قرار دارد. آنها ملزم هستند تا همه خلاقیت خود را در طراحی بسته بندی یک محصول، که بتواند باعث فروش محصول شود، به کار گیرند. هر طراح گرافیک به اهمیت طراحی بسته بندی و لیبل محصول به خوبی واقف است. بنابراین، آنها همیشه درپی یافتن نکات و ترفندهایی برای جذاب کردن بیشتر طرح خود برای مشتریان هستند.

درادامه این چند نکته در طراحی لیبل و بسته بندی محصول آورده شده است؛ که بهتر است هنگام طراحی آنها را درنظر بگیرید:

 

1. قابل استفاده بودن

14 نکته در طراحی لیبل و بسته بندی محصول

زمانی بسته های محصولات فقط یک جعبه بودند و لیبل ها تنها برای مشخص کردن جزییات محصولات به کار می رفتند. درحال حاضر، بازار درحال تغییر، مسئولیت های اضافی زیادی را بردوش کسانی که مسئول طراحی بسته بندی محصول و لیبل یک شرکت هستند، وارد کرده است. امروزه بسته بندی محصولات به همراه لیبل آنها مسئولیت مهم جذب مشتری را برعهده دارند. انتظار می رود که آنها مفهوم خود را منتقل کنند و مشتریان را در فروشگاه ها به سمت خود جذب کنند.

مسئولیت زیاد بسته بندی محصولات و لیبل ها درنهایت بر روی شانه طراحان گرافیک قرار دارد. آنها ملزم هستند تا همه خلاقیت خود را در طراحی بسته بندی یک محصول، که بتواند باعث فروش محصول شود، به کار گیرند. هر طراح گرافیک به اهمیت طراحی بسته بندی و لیبل محصول به خوبی واقف است. بنابراین، آنها همیشه درپی یافتن نکات و ترفندهایی برای جذاب کردن بیشتر طرح خود برای مشتریان هستند.

درادامه این چند نکته در طراحی لیبل و بسته بندی محصول آورده شده است؛ که بهتر است هنگام طراحی آنها را درنظر بگیرید:

 

1. قابل استفاده بودن

هیچ چیز نمی تواند بهتر از ساختن بسته بندی محصولی باشد که بتوان از آن استفاده کرد و بیشتر از تنها یک بسته بندی، قابلیت استفاده نیز داشته باشد. اگر بسته بندی یک محصول، حتی پس از استفاده از آن، برای مشتری مفید و قابل استفاده باشد، باعث می شود تا محصول به یادماندنی شود.

 

برای مثال، در طراحی بسته بندی شکلات های آبنباتی برای بچه ها، آن را به شکل یک توپ طراحی کرده اند؛ که این نوع طراحی برای مصرف کنندگان نهایی خود که کودکان هستند یک بسته بندی مفید است. وقتی یک کودک بداند که پس از خوردن شکلات ها، یک توپ نصیب او می شود، همیشه ترغیب خواهد شد که آن محصول را خریداری کند. نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان نیز دوست دارند که هرکجا می توانند از دو مزیت بهره گیرند. با قابل استفاده کردن یک بسته بندی و نشان دادن دو مزیت می توانید منجر به جذب مشتریان و مصرف کنندگان شوید.

 

2. طراحی مختص محصول

هر بسته بندی تنها برای یک محصول خاص طراحی شده است. بنابراین، باید به گونه ای طراحی شود که رابطه دوستانه خود با محصول را نشان دهد. اگر یک بسته بندی رابطه مکمل خود با محصول را نتواند نشان دهد، می تواند به طور جدی مانع فروش محصول شود.

برای مثال، برای بسته بندی سس Ketchup، از بطری های شیشه ای استفاده می شد که همیشه برای مصرف کنندگان مشکل ایجاد می کرد؛ تا اینکه شرکت Heinz بسته بندی جدیدی برای سس کچاپ، که به صورت وارونه بود، معرفی کرد؛ و فروش آن به علت طراحی ستایش آمیز جدید بسته بندی محصولاتش بسیار بالا رفت. بنابراین، لازم است تا ایده های خلاقانه و مناسب محصول برای طراحی بسته بندی محصولات خود ارائه دهید.

 

3. راه اندازی سری محصولات ویژه و خاص

خرید آنی” یک عادت خوب برای مصرف کنندگان محسوب نمی شود؛ اما اگر جزء فروشندگان هستید باید خرید آنی را بین مشتریان خود ترویج دهید. سعی کنید همواره از تازه های بازار اطلاع داشته باشید و درارتباط با هر موج و گرایش جدیدی که در بازار قرار دارد، برخی از نسخه های محدود بسته بندی را معرفی کنید. برای مثال، اگر فصل مسابقات فیفا است می توانید برای ترغیب فوتبال دوستان به خرید آنی، یک سری محدود از بسته بندی مربوط به فوتبال را به بازار عرضه کنید.

 

 

4. شکستن قوانین به شیوه ای درست

بیرون آمدن از قوانین معمول برای شکستن یکنواختی همیشه یک ایده خوب است؛ اما، درحالی که قوانین را می شکنید باید مراقب باشید تا در جهت درست حرکت کنید. تقریبا تمام صنایع یک سری قوانین از پیش تعریف شده دارند. برای مثال، همیشه از جعبه های کارتنی برای بسته بندی کفش یا از تیوب برای بسته بندی خمیردندان ها استفاده می شود و غیره.

 

اگر می خواهید قانون صنعت خود را تغییر دهید و یک بسته بندی جدید عرضه کنید، محصول شما هیچ گاه از توجه دور نمی ماند. اما درحین شکستن قانون لازم است تا مطمئن شوید رابطه مکمل بین محصول و بسته بندی آن حفظ بماند.

 

5. رعایت اصل سادگی

هنگام انجام یک کار خلاقانه مانند طراحی بسته بندی یا لیبل یک محصول، این قانون را به یاد داشته باشید که سادگی مهم است. خلاق بودن در طراحی خوب است اما باید مراقب باشید تا دچار اشتباه زیاده روی و بیش از اندازه پرداختن به چیزی نشوید. بسته بندی و لیبل باید تمیز و ساده باشند. تمیزنگه داشتن لیبل به معنی پنهان کردن اطلاعات موردنیاز نیست. می توانید بدون اینکه اطلاعات مرتبط را بسیار هنری و شلوغ کنید، آنها را به سادگی روی بسته بندی محصول قرار دهید.

 

 

6. هماهنگ بودن با روند موجود در بازار

امروزه در نسل رسانه های اجتماعی، چیزهای زیادی وجود دارد که روی آنها تبلیغ زیاد می شود و مد روز می شوند. درمورد این روندها خود را بروز نگه دارید و از آنها در طراحی بسته بندی و لیبل استفاده کنید. به منظور افزایش فروش محصولات خود، از چیزهایی که در فیلم ها و رسانه ها زیاد تبلیغ می شود استفاده کنید. وقتی محصول شما بروز باشد، مصرف کنندگان جذب آن می شوند و درنتیجه فروش شما افزایش می یابد.

 

 

7. احساس همدلی کردن با مصرف کننده هنگام طراحی بسته بندی

هنگام طراحی و ایجاد بسته بندی برای یک محصول باید خود را درجای مشتری بگذارید و از زاویه دید او به محصول نگاه کنید. باید ببینید که یک مصرف کننده چه انتظاری از محصول شما دارد. محصولاتی مانند بیسکویت و چیپس را برای نمونه درنظر بگیرید.

 

به عنوان مصرف کننده می خواهید که پس از خوردن نصف بیسکویت یا چیپس، بتوانید درب پاکت آن را برای استفاده بعدی ببندید. پس بهتر است پاکتی طراحی کنید که درب آن مجددا قابل بستن باشد. مصرف کنندگان این نوع بسته بندی را دوست خواهد داشت و فروش شما خود به خود افزایش می یابد.

 

8. همراه کردن طرح با کمی مزاح و طنز

هیچ قانونی وجود ندارد از اینکه شما را از شوخی کردن با مصرف کنندگان محصولاتتان منع کند. نیازی نیست که بسته بندی و لیبل محصولات شما قابل فهم باشند. همیشه این امکان وجود دارد که برای ایجاد ارتباط دوستانه با مشتریان خود کمی طنز نیز در بسته بندی به کار ببرید؛ بدین ترتیب باعث جذب مشتریان می شوید.

 

یکی از نمونه های این ترفند، طراحی چای های کیسه ای است که به شکل یک تی شرت که به یک جالباسی آویزان هستند، طراحی شده اند. این نوع طراحی آویزان کردن چای کیسه ای به لبه فنجان چای را نیز آسان تر کرده است. این ایده نه تنها استفاده از محصول را برای مشتری آسان تر کرده است، بلکه آن را طنزآمیز نیز کرده است. شما هم در طراحی بسته بندی محصولات از روشی استفاده کنید که استفاده از محصول را جالب و مفرح کند. جدای از خود محصول، مصرف کنندگان به دلیل بخش جذاب بسته بندی آن، شروع به خرید آن می کنند.

 

9. رقابت با محصول

اجازه دهید تا لیبل و بسته بندی محصول با خود محصول به رقابت بپردازد. محصول و بسته بندی، دو بخش جدانشدنی هستند؛ بنابراین نباید نگران برد یا باخت باشید. برای مثال، بسیاری از علاقه مندان به آشپزی هستند که یک برند خاص از ادویه های آماده، به دلیل دستورهای آشپزی مختلفی که روی بسته بندی آن نوشته شده است را خریداری می کنند. و یا به نظر می رسد که همه بسته های چوب کبریت شبیه هم می باشند؛ اما افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند از برندی استفاده کنند که روی هر بسته آن یک پازل چوب کبریت نیز برای بازی طراحی شده است.

 

 

10. آسان کردن حمل محصول

حمل آسان، یک ویژگی مهم برای بسته بندی محصول محسوب می شود. قرار دادن یک دسته روی محصول، حمل و استفاده آن را برای مصرف کننده راحت تر می کند. اگر کاربرد محصول شما آسان نباشد، مصرف کنندگان به دنبال گزینه های دیگر موجود در بازار خواهند رفت.

 

 

11. استفاده از رنگ هایی که محصول را برجسته می کند

رنگ به کاررفته در بسته بندی، عنصر بسیار مهم در کل طرح می باشد. بنابراین لازم است تا رنگ بسته بندی محصول دقیق انتخاب شود. رنگ باید به اندازه کافی روشن و پرجلوه باشد تا مشتریان را به سوی خود روی قفسه فروشگاه ها جذب کند. درعین حال، باید جذاب و زیبا نیز باشد.

 

زمانی که یک مشتری وارد راهروی یک سوپرمارکت می شود، بسته بندی محصول شما باید از سایر محصولات رقابتی قابل تشخیص باشد. همچنین، لیبل محصول باید خوانا باشد تا یک شخص بتواند نام و برند محصول را تنها در یک نگاه بشناسد و تشخیص دهد.

 

12. پیدا بودن محصول از پشت آن

شفاف بودن بسته و پیدا بودن محصول از پشت آن همیشه خوب است. اگر بسته بندی محصول شما به گونه ای خلاقانه طراحی شده باشد که محصول داخل آن دیده شود، می تواند در قلب بسیاری از مشتریان جای گیرد. بسیاری از بسته بندی ها در بازار وجود دارند که دارای تصویری از محصول داخل آن هستند.

 

برای مثال، به جای استفاده از تصویرسازی و قراردادن تصویر چیپس روی بسته بندی یک چیپس، می توانید بخشی از بسته را به یک فضای شفاف اختصاص دهید تا مشتری چیپس واقعی را ببیند؛ و یا به جای نوشتن رنگ و کد روی محصولی مانند رژلب، بسته بندی آن را به گونه ای طراحی کنید که رنگ واقعی رژلب از پشت بسته پیدا باشد.

 

13. فراموش نکردن وظیفه اصلی

درحالی که به ایده های مختلف به منظور جذاب کردن محصول برای مشتریان فکر می کنید، وظیفه اصل و واقعی آن یعنی حفظ اطمینان بخش بودن و امنیت محصول را به یاد داشته باشید. محصولات خوراکی به بسته بندی های هوابندی شده و کاملا بی منفذ نیاز دارند؛ بنابراین نمی توانید آنها را به طور مستقیم در یک جعبه کارتنی سست، تنها به خاطر متفاوت بودن از سایر بسته بندی ها، بسته بندی کنید.

 

نوآوری داشته باشید، اما این را نیز به خاطر داشته باشید که بسته بندی محصول نباید طول عمر محصول شما را کم کند. حفظ ایمنی محصول و خوب نگه داشتن آن برای استفاده، هدف اصلی هر بسته بندی است؛ موارد دیگر در درجه دوم قرار دارند. هیچ کس زیباترین و خلاقانه ترین بسته بندی را، درصورتی که محتوی آن قابل استفاده و مطمئن نباشد، خریداری نمی کند.

 

14. درنظرگرفتن گستره توسعه پذیری محصول

شما هرگز نمی دانید که محصول شما چه زمانی در بازار رونق می کند و نیاز می شود تا دامنه محصول خود را گسترش دهید. بنابراین همیشه توصیه می شود که گستره و محدوده توسعه پذیری در بسته بندی محصول را درنظر بگیرید. یک بسته بندی خوب همیشه بادرنظرگرفتن آینده ساخته می شود.

 

می توانید در اینجا بیان کنید که یک طراحی جدید برای بسته بندی محصول جدید خود طراحی خواهید کرد؛ اما، به موجب قوانین بازار کار، نمی توانید بدون محدودیت حجم فروش خود، این کار را انجام دهید. غیرمنطقی است که بخواهیم برای محصولی که مشتری خود را قبلا پیدا کرده است، یک بسته بندی کاملا جدید ایجاد کنیم و بخواهیم که از ابتدا شروع به ساختن مشتریان کنیم. بنابراین، ساده تر این است که یک محصول جدید را، به دلیل اعتماد مشتریان، در بسته بندی مشابه بسته بندی قدیمی آن به عنوان یک محصول جدید عرضه کنید.

 

نتیجه گیری

نتیجه می گیریم که نمی توان گفت بسته بندی ضعیف می تواند به شدت بر فروش محصول شما تاثیر بگذارد؛ بنابراین، همیشه در تلاش برای طراحی یک بسته بندی موفقیت آمیز باشید.




آراء

نظرات

شما هم می توانید در مورد این موضوع نظر دهید.

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.

     
نام:  
  ایمیل:  
  نظر :